Kwaliteitseisen en nieuwe ontwikkelingen

Hoe werkt Fatima aan kwaliteitsverbetering?

Fatima werkt op verschillende mannieren aan kwaliteitsverbetering, dit doen ze ondermeer door:
  • Scholing
  • cursussen en trainingen
  • Cliënt tevredenheids onderzoek
  • Medewerkers tevredenheids onderzoek
  • door zich te certificeren (ISO)
  • door volgens het Planetree systeem te werken
Naast de scholing die ik volg voor de opleiding MMZ, heb ik bij Fatima in de afgelopen anderhalf jaar deelgenomen aan de cursus/training:
  • Medicijnen
  • Epilepsie
  • Belevingsdag Planetree
  • Totale communicatie
  • Weerbaarheidstraining   




Kwaliteitseisen


Sinds 1 april 1996 is er voor instellingen een kwaliteitswet.
Deze wet verplicht instellingen om verantwoorde zorg te bieden en dit systematisch en inzichtelijk te doen. Verantwoorde zorg is volgens de wet: zorg van goed niveau die in ieder geval doeltreffend, doelmatig en patiëntgericht wordt verleend en die is afgestemd op de reële behoefte van de patiënt.
Om de kwaliteit te beoordelen zijn er verschillende instanties zo kennen we o.a. de stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling (HKZ).
Tot eind 2010 was Fatima HKZ gekwalificeerd dit houdt in dat Fatima aan de kwaliteitsnormen die deze stichting stelt voldeed.
Fatima heeft sinds 2011 voor gekozen om zich ISO (International Organization for Staandardization)te laten certificeren, dit omdat de ISO als minder bureaucratisch wordt ervaren en de ISO meer bekendheid heeft als internationaal keurmerk.
Om te beoordelen hoe Fatima er voor staat worden er zowel interne als externe audits gehouden. De interne audits worden door een team medewerkers van Fatima die belast zijn met de kwaliteit binnen Fatima afgenomen. De externe audits worden door een extern bureau afgenomen en bestaat uit verschillende fase`s.
In februari 2011 heeft de eerste externe audit bij Fatima plaats gevonden er is toen gekeken hoe ons kwaliteitssysteem is opgezet en of het aan de eisen, die ISO stelt voldoet. Uit deze audit blijkt dat Fatima zijn kwaliteitssysteem goed op orde heeft en klaar is voor de tweede fase! In deze tweede fase wordt gekeken hoe het systeem in de praktijk werkt. Bij een externe audit wordt de hele organisatie doorgelicht dus niet alleen de woon- en dagbestedinggroepen maar ook de ondersteunende diensten en het managementteam.


Nieuwe ontwikkelingen

De overgang van de HKZ kwalificatie naar de ISO kwalificatie  is niet de enige ontwikkeling die op het moment speelt binnen Fatima.

Fatima is namelijk als eerste Nederlandse gehandicaptenzorginstelling van start gegaan met Planetree.
Wat houdt Planetree in? (spreek je uit als pleen-trie).  
Planetree is ruim 30 jaar geleden opgericht door een patiënte, Angelica Thieriot.
Haar droom is zorginstellingen te creëren, waar mensen zich direct al beter
voelen en waarin het beste van hotel, ziekenhuis en thuis is verenigd.

De  Planetree of Plataan,is de boom waaronder Hippocrates, de grondlegger van de moderne geneeskunst, zijn studenten vele eeuwen geleden les gaf.

Planetree is onderverdeeld in drie hoofddoelen:
·         Mensgerichte betere zorg
·         Helende omgeving (prettige woon-en leefomgeving)
·         Gezonde organisatie
Deze hoofddoelen deelt Planetree op in 12 bijbehorende componenten.
De 12 componenten van Planetree

Betere Zorg
1. Menselijke interactie en liefdevolle bejegening
2. Eigen keuze en verantwoordelijkheid door informatie en educatie
3. Uitstekende behandeling en zorg
4. Gezond eten, drinken en zingeving
5. Aanvullende zorg en zingeving

Helende omgeving (prettige woon –en leefomgeving)
6. Menswaardige technologie
7. Architectuur en interieur leveren bijdrage aan gezondheid en prettige leefomgeving
8. Vrienden, familie en gemeenschap spelen een positieve rol
Gezonde organisatie
9.  Tevreden cliënten
10. Tevreden en gemotiveerde medewerkers
11. Gezonde financiële resultaten
12. Goede marktpositie en relaties met belanghebbenden

Fatima heeft voor Planetree gekozen omdat het zorgconcept precies past bij de doelgroep, de visie en de organisatiecultuur van Fatima

De invoering van Planetree gaat in een aantal stappen. Fatima rekenen op drie jaar voordat Planetree helemaal is doorgedrongen binnen Fatima. In 2010 is Fatima van start gegaan met een jaar van inspireren, inventariseren en de start van de training (belevingsdag) voor alle medewerkers. Daarnaast zijn alle teams en medewerkers door leden van de regiegroep geïnformeerd over Planetree. Dit jaar (2011) is het jaar van de uitvoering. En in het derde jaar gaat het om het integreren van Planetree in de organisatie, zodat het echt een plek krijgt in het dagelijkse werk. Na drie jaar kan Fatima dan opgaan voor het zogenaamde Planetree-label, dit is een soort test die beoordeelt of Fatima voldoet aan de eisen die Planetree aan een organisatie stelt.

Zelf heb ik de belevingsdag van Planetree al gehad. Ik vond het een leerzame leuke dag er werd een stuk theorie behandeld maar er werden vooral veel praktijkoefeningen gedaan waarin hilarische momenten voorkwamen.
Mijn mening is dat er al veel volgens planetree wordt gewerkt.


Dat Fatima op de goede weg is blijkt wel uit onderstaand artikel.

Planetree ‘nieuwkomer’ Fatima zorg wint meteen Spirit Award

Tijdens de jaarlijkse Planetree Spirit Conferentie werd Fatima uit Nieuw Wehl, in aanwezigheid van ruim 400 vertegenwoordigers van allerlei instellingen uit de vaderlandse gezondheidszorg, uitgeroepen tot een van de vier winnaars van de jaarlijkse Planetree Spirit Award.
          
Deze Award uitreiking is bedoeld als erkenning en stimulans voor het delen van goede praktijkvoorbeelden en als waardering voor ideeën die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de zorg. Alle Planetree leden konden hiervoor programma’s aanmelden die het Planetree gedachtegoed op een bijzondere manier verwezenlijken en in de praktijk hebben laten zien dat ze werken voor cliënten, medewerkers of de organisatie.

                                                                                                     
  Meer over planetree kun je vinden op:www.planetree.nl


Een ander nieuwe ontwikkeling binnen Fatima is het melden van een incident.
Voorheen werd dit gedaan doormiddel van een FOBO of een ARBO formulier vanaf januari 2011 gebeurt dit dmv een een digitaal meld systeem genaamd MIC (Melden Incicenten Calamiteiten) Bij een MIC melding kun je kiezen uit drie meldingen nl.
  1. Incident melding
  2. Melding verkeert of niet gegeven medicatie
  3. Veel voorkomend probleem gedrag
Het grote voordeel van MIC is dat de melding gelijk bij alle betrokken disciplines binnen komt zodat er snel actie kan worden ondernomen.

Zelf heb ik al een keer een MIC melding gedaan. In mijn geval was het het een incident melding. Ik heb melding gemaakt van een incident waarbij een bewoner erg boos was en mij wegduwde en mij probeerde te slaan. tijdens de melding loop je een schema door waarin o.a.de volgende dingen worden gevraagd:
  • Gegevens melder
  • Gegevens incident
  • Beschrijving van het incident
  • Gegevens gedupeerde
  • Gegevens veroorzaker
  • Kenmerken van het incident
Wanneer je het hele schema hebt doorlopen en niets bent vergeten kom je vanzelf bij verzenden, heb je een onderdeel niet ingevuld dan kun je ook niet verzenden, op deze mannier worden er alleen maar volledig ingevulde meldingen verstuurd. De melding komt dan gelijk bij alle betrokken disciplines binnen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten